Mommy Suhail: Awas 7 Tanda ini! Anda Mungkin Di Serang Bell's Palsy [Strok Saraf Muka]

Saturday 19 March 2016

Awas 7 Tanda ini! Anda Mungkin Di Serang Bell's Palsy [Strok Saraf Muka]

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.


Selama ni asal herot muka mommy ingat stroke attack. Tak pernah tahu pun wujudnya penyakit Bell's Palsy ni. Mungkin ramai yang tidak tahu Bell's Palsy bukan lah berpunca dari stroke, diabetes atau sakit jatung. Kebiasaannya, Bell's Palsy menyerang secara tiba tiba tanpa mengenal usia.

Tanda Anda Diserang Bell's Palsy

  • Kelemahan secara tiba-tiba atau kelumpuhan pada sebelah muka yang menyebabkan ia terasa berat. Ini merupakan gejala utama. Ia menyukarkan anda untuk menutup mata di kawasan muka yang lumpuh.
  • Meleleh air liur
  • Masalah mata, seperti berair berlebihan atau mata kering.
  • Hilang keupayaan untuk rasa.
  • Sakit di atau di belakang telinga.
  • Kebas pada sisi wajah yang terjejas.
  • Lebih sensitive kepada bunyi.

Apa itu Bell's Palsy?


Bell's Palsy merupakan penyakit yang menyebabkan kelumpuhan otot di sebelah kawasan muka secara tiba tiba. Ia terhasil akibat daripada kegagalan fungsi saraf tengkorak VII  (saraf muka) menyebabkan ketidakupayaan untuk mengawal otot muka pada bahagian yang terjejas. Kebiasaannya sebelah muka akan herot dan kebas. Deria rasa dan pengeluaran air mata atau air liur juga boleh terjejas. 

Punca Serangan Bell's Palsy

Menurut, Dr. Loganathan, Bell’s palsy adalah satu penyakit kelumpuhan muka idiopatik (tidak diketahui punca) akibat disfungsi saraf tengkorak VII (saraf muka) yang mengakibatkan ketidakupayaan mengawal otot muka pada bahagian yang terjejas.

“Terdapat beberapa keadaan yang boleh menyebabkan kelumpuhan muka contohnya ketumbuhan otak, strok dan penyakit Lyme. Namun jika tiada sebab dan berlaku kelumpuhan, maka ia dipanggil Bell’s palsy,” katanya.

Menceritakan lebih lanjut katanya, pesakit yang mengalami strok biasanya mengakibatkan bukan sahaja kelumpuhan pada wajah malah tangan dan beberapa anggota badan yang lain turut terjejas. Berbeza dengan Bell’s palsy di mana pesakitnya hanya mengalami lumpuh muka yang bukan berpunca daripada tekanan darah tinggi, diabetes atau sebagainya.

Menurut beliau, nama Bell’s palsy diberi sempena pakar anatomi Scotland Charles Bell yang pertama kali menggambarkan keadaan tersebut sebagai penyakit mononeuropati akut (penyakit yang melibatkan satu saraf).

Biasanya, ia berlaku secara tiba-tiba secara separa namun dalam kes tertentu (peratusan rendah) ia boleh melibatkan kelumpuhan kedua-dua belah muka.

Jelasnya, punca yang kurang dikenalpasti mungkin disebabkan radang akibat jangkitan viral seperti herpes yang menyebabkan saraf muka menjadi bengkak. Saraf tersebut, katanya, bergerak melalui tengkorak dalam saluran tulang kecil di bawah telinga.

Disebabkan ia membengkak dan mampat dalam saluran tulang yang sempit, dipercayai keadaan ini boleh menyebabkan kerosakan atau perencatan pada saraf tersebut.

Namun itu hanya sebahagian daripada punca yang dikenalpasti kerana punca sebenar tidak diketahui,” katanya.

Selain itu kata beliau, beberapa punca mungkin mempunyai kaitan dengan serangan Bell’s palsy seperti trauma, faktor sekeliling, emosi dan metabolik tidak stabil.

Bagaimana Anda Disahkan Menghidap Bell's Palsy 

Diagnosis daripada doktor pakar: Kebiasaanya doktor akan bertanyakan soalan sejarah kesihatan keluarga, dan memeriksa symptom Bell's Palsy dari masa ke semasa.

Ujian Fisikal Dan Neurologikal: Ujian bertujuan untuk memeriksa urat saraf muka.

sekiranya keputusan ujian mencurigakan anda mungkin terpaksa menjalani ujian lain seperti ujian darah, MRI atau CT scan.

Cara Merawat Bell's Palsy

Kebanyakan pesakit Bell's palsy yang masih mampu menggerakkan sebahagian otot muka mereka boleh pulih sepenuhnya, tanpa rawatan, dalam 1 hingga 2 bulan. Tetapi sebilangan kecil mungkin mempunyai kelemahan otot kekal atau masalah-masalah lain di sebelah muka yang terjejas.

Corticosteroid (prednisone): Perlu diambil sebaik sahaja disahkan menghidap Bell's Palsy (dalam jarak 3 hari). Namun pengambilan ubat ini bergantung kepada kesihatan pesakit itu. 

Anti-virus (acyclovir): boleh ditambah kepada ubat corticosteroid untuk merawat Bell's Palsy. Tetapi tidak ramai yang sembuh dengan menggunakan ubat antivirus. Antivirus boleh membantu dalam kes-kes tertentu, tetapi secara umum mereka tidak menjejaskan proses penyembuhan.



Physiotherapy: membantu untuk mengekalkan kemampuan otot otot muka yang terjejas dan merangsang saraf muka. Menggunakan teknik senaman otot dan teknik tisu lembut untuk mencegah lumpuh kekal pada otot muka. Untuk mengurangkan sakit, haba boleh digunakan untuk merawat Bell's Palsy. Namun sehingga kini tidak ada lagi bukti kukuh untuk menyokong peranan rangsangan elektrik untuk merawat Bell's palsy.

Pembedahan: Terdapat pelbagai teknik pembedahan untuk merawat pesakit Bell's Palsy. Antaranya Smile Surgery atau Smile Reconstruction. Pembedahan ini berupaya mengembalikan kemampuan pesakit untuk kembali senyum. Namun procedure ini masih lagi tidak diketahui sama ada memberikan faedah atau membahayakan. Antara kesan sampingan ialah 3-15% hilang upaya mendengar. Pada tahun 2007 American Academy of Neurology tidak menyarankan rawatan secara pembedahan

Namun terdapat alternative lain bagi merawat Bell's Palsy. 

TESTIMONI 1
TESTIMONI 2
TESTIMONI 3
Hahh nak tahu apa yang mereka amalkan sehingga sembuh daripada Bell's Palsy?

Vivix dan Vitamin B Complex Shaklee Adalah Asbabnya!


Vivix

Minuman kesihatan yang diperbuat daripada campuran anggur muscadine, elderberi dan purple carrot. Bukan sahaja berfungsi sebagai ejen anti penuaan, namun berupaya membaik pulih DNA yang mudah terdedah dengan virus.

Pengambilan Vivix mampu meningkatkan sistem imun badan dan menyokong kesihatan otak dan urat saraf. Ia membantu mempercepatkan proses pemulihan pesakit Bell's Palsy bebanding dengan pesakit yang tidak mengambil Vivix. In Shaa Allah..

Vitamin B Complex

Kebiasaanya doktor menyarankan vitamin B12 sebagai alternative untuk merawat Bell's Palsy dan tempoh pengambilan ubat memakan masa yang lama memandangkan pesakit Bell's Palsy memerlukan tempoh yang panjang untuk sembuh.

Seperti yang kita sedia tahu, pengambilan ubat ubatan hendak lagi yang mempunyai kimia untuk tempoh yang panjang akan memberi kesan negative pada badan. Sebolehnya, tak nak lah bila dah sembuh, penyakit lain pulak yang datang. Nauzubillah, 

Oleh itu anda disarankan mengambil vitamin B Complex dari Shaklee yang terbukti bebas kimia dan dihasilkan 100% secara semula jadi. Ia terbukti mampu membaik pulih sistem saraf dan mengurangkan keradangan saraf dan sel lain yang terlibat.


lagi testimoni pesakit Bell's Palsy yang mengamalkan product Shaklee

TESTIMONI 4
TESTIMONI 5
Pesakit Bell's Palsy biasanya mengambil masa sehingga 6 bulan untuk pulih sepenuhnya. Namun, In Shaa Allah dengan pengambilan Vitamin B dan Vivix Shaklee tempoh penyembuhan lebih singkat.

Tidak salahkan kalau kita berusaha selagi mampu? pesakit Bell's Palsy bukan sahaja terpaksa menanggung kesakitan tapi turut berasa rendah diri dan trauma.

Sekiranya anda atau rakan dan sedara mara ada yang menghidap penyakit ini, rawat lah dengan segera dan boleh berusaha dengan mengamalkan Set Bell's Palsy Shaklee. In Shaa Allah, tempoh membaik pulih wajah yang lumpuh dapat dipercepatkan dan mampu  menjalani kehidupan seperti biasa.

Untuk konsultasi yang lebih anda boleh hubungi saya di +60193789509.

Better late than Never! Call me now!

Fatyn Bahrin
FREE CONSULTATION!!
Whats’sApp/SMS : +60193789509
Whats’sApp/SMS : +60193789509
Whats’sApp/SMS : +60193789509
Shaklee ID: 1225846

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...